VLAM - VEGETABLES ARE THE NEW SNEAKERS

LDV UNITED EN VLAM ONTDEKKEN DE NIEUWE SNEAKERS

In 2018 besloten VLAM (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) enLDV United samen aan tafel te gaan na een strategische en creatieve pitch. Dat resulteert nu in een eerste campagne die specifiek gericht is op jongeren en die vanaf vandaag live gaat in Vlaanderen en Duitsland (in Duitsland onder de noemer BVEO(Bundesvereinigung der Erzeugerorganisationen für Obst und Gemüse e.V.).

97 % van de millennials krijgt te weinig groenten binnen. Hoe dat komt vraag je je af? Want als je het hen vraagt zeggen ze wel dat ze groenten lekker en gezond vinden. Het probleem ontstaat echter wanneer jongeren op zichzelf gaan wonen. Een periode waarin millennials voor het eerst alles zelf moeten doen en vaak ook nog wat moeten wennen aan het werkende leven. Zelf boodschappen doen, zelf kiezen wat je koopt en na een lange werkdag ook nog eens zelf koken. In die periode ontwikkel je je eigen voedingspatroon. En dat blijkt in het drukke millennial leven niet genoeg groenten te bevatten.

Daarom kwam LDV United met de campagne “Vegetables are the new sneakers”Dries De bruyn, creative director bij LDV United, legt uit:“Vroeger droegen vrouwen hoge hakken en waren ze uren bezig met het avondeten. Vandaag de dag hebben we de hoge hakken ingeruild voor sneakers. Want die zijn eigenlijk veel gemakkelijker én ze zijn kei hip. In korte tijd zijn ze écht een way of life geworden. Groenten zouden ook een levensstijl moeten zijn.”

Thaïs Mees, project coördinator Groenten en Fruit bij VLAM, vervolgt: “We gaan jongeren niet vertellen dat ze meer groenten moeten eten of dat ze gezonder moeten leven. Laten we hun to-dolijst niet nog langer maken. We tonen dat koken met groenten niet veel tijd in beslag hoeft te nemen, dat er simpele trucjes bestaan om het allemaal wat sneller te laten gaan. Kortom: groenten zijn net zo gemakkelijk, lekker én funky als de sneakers die je dagelijks draagt.”

Het bureau koos voor video’s met een opvallende stijl, vrij atypisch voor een foodcampagne. Zo gold tijdens het monteren steevast het criterium dat iemand ouder dan de doelgroep na het zien van een van de video’s de kluts een beetje kwijt moet zijn. Was dat niet het geval, dan was hij nog niet flitsend genoeg. LDV United toont kookvideo’s die geen kookvideo’s zijn, receptvideo’s waar je geen recept bij nodig hebt en zegt nergens dat je meer groenten moet eten en gezond. Dat mag vanaf nu gerust met een goeie kwak mayonaise of een extra hand geraspte kaas. De campagne loopt drie jaar en bestaat in totaal uit 21 video’s die verspreid zullen worden in Vlaanderen en Duitsland.