Harry Demey, CEO van LDV United

Wat we kunnen leren van Silicon Valley, China en Singapore

Wie denkt dat wij West-Europeanen de navel van de wereld zijn, moet toch even verder kijken dan de eigen buik en zijn blik richten op het westen en het oosten, op Silicon Valley en China en Singapore. Dan zie je hoe technologie en anders kijken de wereld van morgen uittekenen, vindt Harry Demey, CEO van LDV United. Elk bedrijf, elke organisatie, elke overheid kan daar van leren. Dat is nodig, want de wereld is in volle verandering en wij zijn vandaag eerder volgers dan trekkers.

Wat valt er dan op? En vooral: wat kunnen we leren?

Dat we sneller moeten inspelen op een wereld die door de technologie ontzettend snel verandert. Bedrijven in Europa zijn vaak als een groot schip dat niet wendbaar genoeg is om zijn koers bij te sturen of van koers te veranderen. En daardoor varen ze misschien naar een bestemming die intussen al achterhaald is.

Ik weet het, disruptief is vandaag het modewoord. Het betekent letterlijk: verbrekend, verwoestend. Bedrijven, organisaties en overheden moeten beseffen dat er vandaag een nieuwe realiteit is die gedreven wordt door technologie die beschikbaar is voor iedereen. Wie daar geen rekening mee houdt, die wordt verwoest. Want de klok is niet meer terug te draaien.

Bedrijven moeten wendbaar zijn,
zodat ze snel hun koers kunnen bijsturen of veranderen.

Wat we specifiek van Silicon Valley kunnen leren, is die spirit die zegt: “Heb je een idee? Ga ervoor!” Denk vooral: yes we can. We hebben meestal 20 redenen om iets niet te proberen. Terwijl ze in de Valley helemaal voor die éne reden gaan om het wel te doen. Als nuchtere Vlaming vraag ik me ook wel af of die hele Silicon Valley niet gaat imploderen, want het gaat er soms zo irreëel aan toe. Maar die spirit, die onthoud ik. Die is aanstekelijk. Ze behoedt ons voor vastroesten.

Ja, we hebben al klanten kunnen helpen
door ze in het Valleybad onder te dompelen.

Die spirit, gekoppeld aan onze Europese waarden, die toch wel anders zijn dan die van het nieuwe Wilde Westen ginder, dat is een krachtige cocktail. We hebben al klanten kunnen helpen door ze in het Valleybad onder te dompelen. Met succes!

En als je naar het oosten kijkt?

China, dat is een andere wereld. Hun markt is China, een markt van 1,5 miljard. Alles gaat daar om grote getallen. Chinezen zijn bovendien heel goed in het kopiëren van wat ze ergens anders zien om het dan te verbeteren met hun innovaties. Hun YouTube en hun Alibaba zijn straffer dan de tegenhangers hier.

Chinezen kopiëren, verbeteren en innoveren.

Je ziet er ook het fenomeen dat de strafste mensen bij de overheid werken. Een overheid die overigens elke vijf jaar met een doortimmerd strategisch plan komt. Dat is een opgelegde richting die stukje bij beetje doorsijpelt naar de bedrijven, die een combinatie zijn van staat en privé.

Singapore is met 5,5 miljoen inwoners klein, zo klein als Vlaanderen. Maar ze hebben een heel grote ambitie: ze willen te smaaktest natiën on ecart zijn over 5 jaar. Hun smart cities-programma zorgt er vandaag bijvoorbeeld al voor dat camera’s voor een vlotte verkeersstroom zorgen, een echte ‘groene golf’. Je ziet ook bijna geen blauw op straat. Uniformen duiken pas op als mobiele gegevens en camera’s een zekere densiteit van mensen detecteren. Vandaag zijn ze ook hun onderwijs aan het hertekenen, waarbij iedereen de tablet gaat gebruiken.

Singapore bewijst dat je klein kan zijn
en groot kan denken.

In tegenstelling tot ons klein denken, zien zij in hun kleinheid een ongelooflijk voordeel. Met amper 5,5 miljoen inwoners koos de nationale telecomoperator Singtel voor een internationale strategie. Singtel heeft nu 540 miljoen klanten in Zuidoost-Azië.

Een reis wordt een boek en een start-up.

Peter Hinssen en Steven Van Belleghem, twee inspirerende experten, nodigden me uit naar Silicon Valley, samen met andere CEO’s die marketingbloed in hun aderen hebben. Ik heb direct ‘ja’ gezegd. Ik voelde me als een kind dat op schoolreis mocht naar plekken waar het altijd al van droomde. Google, Facebook, Apple, Microsoft, Starbucks,… allemaal namen waar je in ons vak naar opkijkt en beslist alles over wil weten.

Wat bleek? We raakten allemaal geïnspireerd door wat er in The Valley gebeurt. Na 4 dagen zaten we al samen om die inspiratie naar ons land te brengen. Het resultaat is een eigen start-up die intussen een eerste product op de markt zette: Zembro. Plus een boek dat ik samen met Peter en Steven schreef: The Spirit of the Valley.

We geven 5 exemplaren van The Spirit of the Valley weg!
Mail naar info@ldv.be
 en wie weet ben jij een van de winnaars.

Chinese tekens aan de wand

1. In China moeten er elk jaar 10 miljoen jobs bijkomen.

2. In China zijn er driemaal zoveel topingenieurs als in The Valley.

3. Digitale toepassingen worden vandaag in China bedacht en voor de uitwerking geoutsourcet naar… Europa.

Wat zou je bedrijfsleiders en overheden van hier aanraden?

We hebben geen tijd te verliezen. We moeten wendbaar zijn, beweeglijk, veel sneller dan vandaag. We moeten creatief zijn, durven dromen. Alleen als je groots droomt, kan je tot grootse dingen komen. Anders blijf je middelmaat. En die middelmaat wordt al snel iets ondermaats, iets dat verdwijnt. En ja, we moeten handelen.

Klinkt dat wat Amerikaans, klinkt dat wat ver van mijn bed? Denk dan even aan de Noorderlaan, hier in Antwerpen. Ooit werkten daar duizenden mensen bij Opel Belgium. Nu vijf jaar geleden ging de fabriek definitief dicht. En wat zie je? We zijn eigenlijk nog altijd bezig met te herkauwen hoe onrechtvaardig die sluiting was. De gebouwen staan nog altijd leeg. We hebben, om welke reden ook, nog altijd niets creatiefs gedaan met die grote plek die er nu verlaten bijligt. We zijn er nog altijd niet in geslaagd om met een inspirerende visie te komen en die visie om te zetten in daden. Als je terugkomt van The Valley, van China en van Singapore, dan besef je nog meer dan anders: er is echt wel meer mogelijk dan we voor mogelijk achten. Die idee zit trouwens ingebakken in ons bureau. We create fans for brands vertrekt ook vanuit een droom. Een droom van een merk waar mensen zo’n krachtige band mee krijgen dat ze er echt fan van worden.