Forbes Magazine omschreef het onlangs nog mooi.

“Film heeft de Oscars, muziek heeft de Grammy’s, TV de Emmy’s, theater de Tony’s, en de laatste jaren heeft het internet ook haar eigen toonaangevende awardshow: de Webby’s.

The International Academy of Digital arts and Sciences heeft de unieke taak om de verschillende vormen van digitale creativiteit te belonen. De executieve jury bestaat o.a. uit acteur Kevin Spacey, muzikant David Bowie, Tumblr’s David Karp en nog een hele lijst aan voorname digitale personalities van de New York Times, Wired, FastCo, enz …

De Webby Awards ontvangen 12.000 cases uit 60 landen en genereren 2.2 miljard media-impressies wereldwijd.

Op de avond van 18 mei werden de 19e Webby’s uitgereikt op Wallstreet in New York. Naast o.a. internetfenomeen Jerome Jarre, dating app Tinder, Tonight Show ster Jimmy Fallon, de ALS Ice Bucket Challenge en ABC presentator Jimmy Kimmel, stonden er ook Belgen te blinken op het podium. Het Antwerpse reclamebureau LDV United en Special Olympics België sleepten er twee awards in de wacht (social media/sports & people’s voice) voor hun digitaal werk dat ze vorige zomer maakten om de Special Olympiërs de aandacht te geven die ze verdienen.

De spraakmakende campagne, die in samenwerking met Kevin De Bruyne gebeurde, zette midden vorig jaar het land op zijn kop. Vier miljoen euro in verdiende media, een (inter)nationale discussie en uitverkochte opening- en slotshows waren het mooie resultaat.

Bekijk hier de volledige case

De fiere Belgen in het grote New York namen hun prijs in ontvangst met de gevleugelde woorden: ‘Cheers, from Brave Little Belgium!’

Kristof Janssens (strategy director LDV United):

“Na WO1 complimenteerde Amerika ons landje voor de getoonde moed. Onlangs, toen Obama België bezocht, herhaalde de Amerikaanse president die uitspraak in Ieper. Vandaag toasten we graag met diezelfde woorden. Moed, het typeert niet alleen ons als bureau en de klanten waarvoor we werken, maar heel de Belgische creatieve industrie. Dat aspect zetten we hier graag in de spotlights.”

Catalina Daniëls (CEO Special Olympics Summer Games, vice voozitter Special Olympics België):

"Het is fantastisch om deze internationale erkenning te krijgen voor onze campagne. Onze bedoeling was om het taboe rond mensen met een verstandelijke beperking te doorbreken en daar zijn we aardig mee bezig. Niet alleen hebben we voor deze campagne de geweldige samenwerking gehad met Kevin De Bruyne, Kim Gevaert en Jean-Michel Saive, maar ook hebben onze eigen atleten zich 100% ingezet. En krijgen ze de aandacht die ze verdienen".

Meer weten over de Webby’s?

LDV United
Kristof Janssens, strategy director

Kristof.janssens@ldv.be
Rijnkaai 99 – 2000 Antwerpen
www.ldv.be

Special Olympics België
Catalina Daniëls, ceo Belgian Summer Games

Catalina.Daniels@so2014.com
www.so2014.com

Webby Awards
Casey Klurfeld, press agent

Casey@high10media.com
22 West 21st Street NY 10010
www.webbyawards.com

Art directors: Thomas Thysens & Han Verschaeren
Copywriter: Tine Bongaerts & Ruben Van Maldeghem
Creative director: Bart Gielen
Strategic director: Kristof Janssens
Social media management: Eline Goethals & Sam Kerkhofs
Client: Catalina Daniëls

Enkele foto’s ter plaatse en van de vorige edities. Actuele beelden van de 19e editie volgen wanneer ze vrijgegeven worden door de organisatie.